1. Introtekst

Odense Kommune behandler personoplysninger om dig, når du har kontakt til os. I den forbindelse skal vi oplyse dig følgende:

 

2. Formål og lovgrundlag for behandlingen

Vi behandler dine personoplysninger med henblik på at udlåne materialer og yde andre services inden for rammerne af lov om biblioteksvirksomhed. I den forbindelse behandler vi personoplysninger om dig, når du bruger biblioteket.

Behandlingen sker efter lov om biblioteksvirksomhed og databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, om behandling der er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse.

Derudover kan dine personoplysninger blive behandlet i forbindelse med kommunens generelle opfølgning på økonomi, ressourcer, sagskvalitet m.v.

 

3. Hvilke oplysninger og til hvem

De personoplysninger, som behandles, er almindelige personoplysninger. Det er f.eks. CPR-nummer, lånernummer, navn, adresse, telefonnummer, e-mail, dine låneaktiviteter herunder filialer, lånte materialer, mellemværender m.v.

Kommunen registrerer de modtagne personoplysninger og videregiver kun personoplysningerne til andre modtagere, herunder offentlige myndigheder og private virksomheder, hvis der er et lovligt grundlag og formål hertil. 

Kommunen sletter personoplysningerne når opbevaringspligten udløber og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når personoplysningerne er arkiveret eller slettet, har kommunen ikke længere adgang til dem.

Dine personoplysninger får vi fra dig. Oplysningerne kan vi også få fra andre myndigheder f.eks. Folkeregisteret, SKAT m.fl.

 

4. Dine rettigheder

Du har ret til:

− At få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig.

− At få rettet urigtige personoplysninger om dig.

− At få begrænset behandlingen af dine personoplysninger, hvis én af en række betingelser er opfyldt.

− At få slettet dine personoplysninger. Sletningen er begrænset af, at offentlige myndigheder er underlagt regler, der medfører, at personoplysningerne ikke kan slettes, f.eks. notatpligt, arkivloven, journaliseringspligt m.v.

− At gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

 

5. Kontaktoplysninger

Odense Kommune er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. Har du spørgsmål om dine mellemværender eller andre henvendelser til biblioteket skal du kontakte biblioteket via digital post: (Indsæt link til digitalpostkasse OBB)

Har du spørgsmål om behandlingen af dine personoplysninger kan du kontakte os via Digital post.

Du kan også finde den digitale postkasse på www.borger.dk eller www.odense.dk.

Adresse: Odense Kommune, Flakhaven 2, 5000 Odense C

Hvis du har specifikke spørgsmål, der udelukkende omhandler kommunens håndtering af dine personoplysninger, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver (DPO) via Digital post.

Du kan også finde den digitale postkasse på www.odense.dk (i søgefeltet skal du skrive: ”databeskyttelsesrådgiveren”)

Adresse: Odense Kommune, Egeparken 2A, 7., 5240 Odense NØ, att.: DPO

 

6. Hvis du vil klage

Du kan klage til Datatilsynet over Odense Kommunes behandling af dine personoplysninger.

Mail: dt@datatilsynet.dk

Adresse: Datatilsynet, Carl Jacobsens vej 35, 2500 Valby.

www.datatilsynet.dk

 



Af: admin

Udgivet: Tirsdag 11. september 2012 • Opdateret: Mandag 8. marts 2021