Lån og reservation
Find information om lån, lånekvoter og reservationer på eReolen.
Herunder kan du finde svar på:
- Hvorfor kan jeg kun låne et begrænset antal bøger?
- Hvad kan jeg gøre, når alle lån er opbrugt?
- Hvorfor kan jeg ikke gennemføre mit lån?
- Hvad gør jeg, hvis der er fejl i en titel, jeg har lånt?
- Hvorfor skal nogle materialer reserveres?
Hvorfor kan jeg kun låne et begrænset antal bøger?
Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvor mange bøger man kan låne. Det skyldes, at det er dit lokale bibliotek, der betaler for dine lån, og derfor er det også biblioteket, der vurderer, hvor mange lån de har råd til at tilbyde pr. bruger pr. 30 dage.
Du kan altid se, hvor mange bøger man kan låne i din kommune, ved at klikke på "Min side" i bundmenuen i eReolens app og herefter trykke på "Lån". Her vil det fremgå, hvor mange hhv. ebøger og lydbøger du kan låne, og hvor mange du allerede har lånt.

Sommetider kan du dog opleve, at du ikke kan låne flere bøger, selvom du ikke har opbrugt din personlige kvote. Hvis du får fejlmeddelelse #125 betyder det, at dit lokale bibliotek har opbrugt sit samlede antal udlån for den pågældende måned. For at kunne styre økonomien har biblioteket nemlig mulighed for at sætte et samlet loft for bibliotekets brugere pr. måned. Når måneden er slut, vil du igen kunne låne via eReolen.
Hvorfor kan jeg ikke gennemføre mit lån?
Der kan være en række årsager til, at du ikke kan gennemføre dit lån på eReolen. Enten er der tale om en teknisk fejl, eller også er lånekvoten opbrugt.
Kvote opbrugt
Hvis du ser fejlbeskeden "Kvote opbrugt", når du forsøger at låne en bog på eReolen, kan det skyldes, at du allerede har lånt det antal e-bøger eller lydbøger, som din kvote tillader. Hver bruger på eReolen kan kun have et begrænset antal samtidige lån af henholdsvis e-bøger og lydbøger. Denne kvote afgøres af biblioteket i din kommune. Så snart ét af dine andre lån udløber, kan du igen låne materialer.
Kommunens kvote er opbrugt
Hvis du får fejlkoden "#125 - Biblioteket har nået forbrugsgrænsen i indeværende måned”, betyder det, at din kommune har opbrugt alle sine lån i indeværende måned.
Din bopælskommune har sat en begrænsning for, hvor mange lån brugerne i kommunen samlet set kan låne i løbet af måneden. Hvis denne grænse er nået, kan brugerne i kommunen ikke låne bøger før næste måned.
Fejlbeskeden "Materialet er ikke tilgængeligt for udlån" kan ligeledes betyde, at bibliotekets kvote er opbrugt.
Man kan stadig låne "Ekstra lån", hvis kommunens kvote er brugt op.

Teknisk fejl
Hvis du oplever, at dit lån ikke bliver gennemført, kan der være tale om en teknisk fejl. Du kan i første omgang forsøge at afinstallere appen og installere den igen eller forsøge at gennemføre lånet nogle timer senere. Hvis det ikke løser problemet, kan du kontakte vores support, der kan hjælpe dig videre.
Hvad gør jeg, hvis der er fejl i en titel, jeg har lånt?
Hvis du oplever fejl i specifikke e-bøger, lydbøger eller podcasts, som du har lånt i eReolens app, hører vi meget gerne fra dig, så vi kan kontakte forlaget og bede dem rette op på fejlen. Det kan for eksempel være afsnit eller kapitler, der mangler, eller at det er den forkerte bog der vises/afspilles.
Du bedes indsende en beskrivelse af den fejl, du oplever, samt informationer om titlen via eReolens kontaktformular.
Hvorfor skal nogle materialer reserveres?
De fleste materialer på eReolen kan du låne med det samme, men sommetider kan du støde på en titel, der skal reserveres.
Det gælder typisk nye, populære titler, som forlagene ikke ønsker at frigive, fx fordi de ønsker at beskytte salget af netop denne titel via andre kanaler. Det er forlagene selv, der afgør, hvilke titler der skal ligge til reservation, og hvornår de frigiver dem til den almindelige lånemodel.
Hvis titlen ikke er ledig for udlån, vil du i stedet for en låneknap se en knap med teksten "Reserver". Hvis du reserverer en bog, sættes du i kø til næste ledige eksemplar.
