EU's tekstilstrategi | Odense Bibliotekerne

EU's tekstilstrategi

Foto: EU-Kommissionen

EU

EU's tekstilstrategi skal hjælpe os alle til at overgå til en klimaneutral, cirkulær økonomi, hvor produkterne designes til at være mere bæredygtige, genanvendelige, mulige at reparere, genbrugelige og energieffektive.


Strategien definerer en vision for den europæiske mode- og tekstilbranche og for tekstilforbrug i EU, som betyder at alle tekstilprodukter, der markedsføres i EU, i 2030 skal være:
•    holdbare, mulige at reparere og genanvendelige
•    i høj grad fremstillet af genbrugsfibre
•    fri for farlige stoffer
•    være produceret under ordentlige forhold ift. sociale rettigheder
Derudover rummer strategien en meget direkte kritik af fast fashion og udtrykker et tydeligt ønske om at bekæmpe fast fashion, overproduktion og overforbrug.

For at føre denne vision ud i livet nævner strategien en lang række af initiativer, som skal gennemføres over de kommende år.
•    Introduktion af bindende produkt-specifikke ecodesign-krav via ’Ecodesign for Sustainable Products Regulation’ for at øge cirkularitet og øge tekstilers performance i forhold til holdbarhed, levetidsforlængelse og mulighed for at reparere, genbrug, fiber-til-fiber genanvendelse og brug af genanvendte fibre. Forordningen vil også indeholde et forbud mod destruktion af ubrugt og returneret tøj.
 
•    Øgede restriktioner i forhold til brug af skadelig kemi. Dette vil blive reguleret via REACH-forordningen (EU’s kemikalieforordning) samt ved at udvikle kriterier for sikkert og bæredygtigt design for kemikalier og materialer.
 
•    Reduktion af mikroplastik fra tekstiler via en række forebyggelses- og reduktionstiltag. Dette skal bl.a. ske via de bindende ecodesign krav.

•    Introduktion af informationskrav og et digitalt produktpas, som skal indeholde produktinformation i forhold til f.eks. miljømæssig bæredygtighed, indhold af skadelig kemi, mulighed for reparation og fiberkomposition.
 
•    Øgede restriktioner om greenwashing og påstande om tekstiler og tøj ift. deres bæredygtige egenskaber. Detaljerne er beskrevet i initiativet om ’Empowering Consumers for the Green Transition’. Forbrugere skal bl.a. have information om produktets levetid og reparationsmuligheder ved salgsstedet.
 
•    Introduktion af udvidet producentansvar for tekstiler med henblik på at øge genbrug og genanvendelse af tekstilaffald.
 
•    Udvikling af specifikke EU-kriterier for at skelne mellem affald og visse brugte tekstilprodukter og øge restriktioner på eksport af tekstilaffald til udenfor EU.
 
•    Støtte til forskning, innovation og investeringer og til uddannelse og udvikling af færdigheder indenfor grøn og digital omstilling.
 
•    Støtte til cirkulære forretningsmodeller, såsom produkt som service-modeller, returtjenester, reparationstjenester mv. Strategien lægger desuden op til, at medlemsstater støtter genbrug og reparationssektoren via skattemæssige foranstaltninger.

Mange danske virksomheder er derfor allerede i fuld gang med en bæredygtig omstilling, og strategien vil understøtte dem i deres proces. Samtidig skal det understreges, at strategien er en del af større lovmæssige pakke, der omfatter op til 16 nye lovmæssige tiltag. Hvis alle disse initiativer skal realiseres, kræver det en ny måde at arbejde på mellem institutioner og virksomheder. Og det kræver store investeringer i forskning og ny viden, teknologier, innovation, færdigheder og systemer indenfor bæredygtighed, cirkularitet og digitalisering.



Af: tela1

Udgivet: Tirsdag 16. april 2024 • Opdateret: Mandag 13. maj 2024

Spar strøm og CO2

Når du bruger vores hjemmeside, kan du mindske strømforbrug og dermed CO2-udledning ved at gøre to ting:

  1. Vælg "Brug mørke farver": Nogle skærme bruger mindre strøm, når de viser mørk baggrund.
  2. "Skjul medier" (billeder og video): Hvis du undlader at indlæse billeder og videoer, sparer du strøm, da mere datatrafik er lig med mere strøm.

Du kan altid ændre indstillingerne igen 😉

Se mere om bibliotekets arbejde med FN's 17 verdensmål

Brug mørke farver
Skjul medier